Book nu

Kan din virksomhed virkelig redde verden helt alene?


Måske følgende udtalelse vil provokere nogle: Men vi tror ikke, den grønne omstilling batter noget som helst, hvis vi er optagede af kun at måle omstillingen af vores egen virksomhed. Så er det sagt. Vi har for længst erkendt, at vi ikke kommer langt uden et stærkt samarbejde med vores leverandører.

Når vi som virksomheder forsøger at være bedst og vinde, er det vores påstand, at vi ikke altid har de rette samtaler. Vi kan ikke nøjes med at måle os selv og hinanden på ambitiøse CO2-reduktionsmål, som næsten er blevet den hellige gral. Eller sætte vores lid til nye rapporteringsstandarder. Den tilgang bekymrer os. For hvad nytter det at komme først, hvis man er den eneste over målstregen?

Det er godt at have konkrete mål, vi kan arbejde hen imod, men vi mener, at vi skal udvide vores horisont og have et større fokus på, hvad vi kan udrette i fællesskab. 

Vi skal fortsat være gode til at reducere og minimere. Men vi må ikke glemme også at optimere og udvide. Vi skal gøre vores positive aftryk større. Med det mener vi, at vi nogle gange kommer til at glemme også at tale om andet og mere end de grønne mål, og hvordan vi kan blive bedre til at inspirere og dele viden. 

Vi tror på, at vi skal kigge meget mere på, hvilke aftryk vi sætter i hinanden, og hvordan vi kan hjælpe hinanden til sammen at gøre en forskel i stedet for at fokusere så meget på at komme først. 

Vi har for længst erkendt, at vi ikke kommer langt uden et stærkt samarbejde med vores leverandører. At de mål vi skal nå, skal nås sammen med dem. Det gør vi for eksempel gennem vores leverandørkodeks, hvor vi sikrer, at vores leverandører er indstillet på sammen med os blandt andet at udvikle bedre produkter, sikre mere CO2-besparende transport, skabe en mere miljørigtig emballage og bedre vilkår og muligheder for de mennesker, der producerer de varer, vi køber. 

Dem der vil være med, dem hjælper vi så godt vi kan. Vi skal ikke bare skubbe ordrer og krav nedad i systemet og overlade det til vores leverandører at finde ud af det. Vi vil gerne hjælpe dem, der har viljen og lysten til at rykke på de grønne målsætninger og skabe en bedre verden. 

 

Læs mere om, hvordan Sinatur fik prisen; Verdens bedste indkøber.

Vi deler gerne ud af vores erfaringer

Og vi er allerede godt i gang med mange spændende samarbejder med blandt andre Dansk Cater, Peter Larsen Kaffe, Kaffe Bueno, Tekstilia, Houe og Papirværk.

Læs mere her