Dansk
Sådan indledes Sinaturs impact rapport - men hvordan omstillede hotel- og konferencekæden seks hoteller til ansvarlige virksomheder? Det kan du læse om, i de næste fire nyhedsbreve, hvor vi i fire kapitler beskriver Sinaturs bæredygtighedsrejse.
● Del 1 - Fra Green Key til samfundsambition om at drive hotel på naturens præmisser
● Del 2 - Bedst for verden - et nyt forretnings-mindset (B Corp certificering)
● Del 3 - Vi kan ikke gøre det alene - leverandørsamarbejder
● Del 4 - Nye gastronomiske standarder og mindre madspild
Hvis du bare kender lidt til os, vil du vide, at vi i Sinatur Hotel og Konference har store ambitioner om at være en ansvarlig hotelkæde. Vi gør rigtigt meget i den måde, vi driver vores seks hoteller på, men lærer heldigvis også hele tiden nye ting i forhold til en fortsat ansvarlig forretningsdrift.
Det kan være omkring den måde, vi sammensætter vores menuer, den el vi indkøber eller den måde, vi gør rent på. Men der er også rigtigt mange ting, vi ikke kan. For vi er afhængige af alle vores leverandører og samarbejdspartnere. Vi er afhængige af, at de tænker som os. At de også har lyst til at skabe en forandring og at de har lyst til at udtænke nye løsninger. Ellers når vi ikke de ambitioner, vi for eksempel har om at blive klimapositive og reducere vores affald til et absolut minimum i år 2030.
Vi har valgt, at vi hver dag skal gøre alt, hvad vi kan, for at give mere tilbage til naturen og hinanden, end vi tager - og forbruger. Vi ønsker at være en del af noget større, men samtidig en meget lille del af det negative klimaregnskab på kloden.
Derfor vil vi også gerne have vores leverandører og samarbejdspartnere med på rejsen. Men hvordan griber vi det an? For hvilke krav kan man tillade sig at stille til andres måde at drive forretning på? Og kan man regne med, at de har både kompetencer og ressourcer til at omstille deres forretning? Og hvad gør man, hvis de ikke har lyst? Skipper man de leverandører, som ikke har ambitioner om at rykke sig?
Vi skal i fællesskab løfte udfordringerne, men det er også vigtigt at have partnerskaber, som lever op til vores fælles værdier. Derfor har vi udviklet et leverandørkodeks, der tydeliggør de mål og forpligtelser, som vi stiller til vores leverandører.
Vi vil rigtigt gerne hjælpe dem, der har ambitionerne - men ikke har ressourcerne, tiden eller den nødvendige viden om, hvordan de skal gribe opgaven an. Dem, der ikke har ambitionerne, bliver ikke inviteret med på rejsen.
At stille de krav til vores leverandører har ikke været uden bump og ikke alle har haft lyst til at lege med og er derfor ikke længere en del af samarbejdet med Sinatur. Men heldigvis er der masser af leverandører derude, som har lige så høje ambitioner som os om at passe på naturen. Og dem, der er indstillet på at styrke deres bæredygtighedsprofil, hjælper vi gerne på vej med støtte og sparring.
________________________________________________________________________
Impact rapport
Vil du vide mere om Sinatur Hotel & Konferences arbejde med at drive ansvarlige og bæredygtige hoteller på naturens præmisser, kan du læse vores impact rapport og forhåbentligt få inspiration til, hvordan du selv kan bringe den grønne transformation ind i din virksomhed - læs rapporten her
________________________________________________________________________
Det fokuserede samarbejde med leverandørerne er et af de håndtag, vi har drejet på for at nedsætte vores CO2-udledninger betragteligt. Blandt andet har vi lavet aftaler om at samle leverancerne til hotellerne, så der er langt færre transporter og kørsler med lastbiler. Vi har også hjulpet visse leverandører med at udvikle en mere bæredygtig emballage og vi har sammen set på udbuddet af varer og det aftryk, de sætter.
Et rigtigt godt eksempel på sådan et samarbejde er Kaffe Bueno. Vi forbruger 10 tons kaffe årligt og 2.700 liter sæbe, shampoo og lotion. Hvad har det med hinanden at gøre, spørger du måske. Umiddelbart intet, men så alligevel. For ud af al den kaffegrums, der kommer fra 10 tons kaffe, kan Kaffe Bueno udvinde olie og bruge det i shampoo, sæbe og bodylotion.
Andre eksempler på løsninger, som vi har lavet i samarbejde med vores leverandører er så forskellige produkter som vin, møbler og uniformer.
Sigurd Müller Vine leverer en økologisk Sinatur-vin til vores hoteller i 2023, som både hvad angår glas, etiket, prop og transport, vil blive det mest bæredygtige produkt på markedet.
De Forenede Dampselskaber leverer linned og uniformer af enten specialudviklede eller genbrugte materialer. HOUE har produceret havemøbler bestående udelukkende af hård plast indsamlet fra Sinaturs hoteller. Og du kan allerede nu se møblerne på Frederiksdal Sinatur Hotel & Konference, men vil løbende komme på de andre hoteller i takt med, at de eksisterende havemøbler bliver udskiftet.
Og vi er i gang med mange flere af den type samarbejder. I næste nyhedsbrev kan du læse om, hvordan vi arbejder med vores gastronomi for at gøre den så ansvarlig som mulig - og ikke mindst, hvad gæsterne siger til, at der bliver mindre og mindre kød fra firbenede dyr i vores restauranter.
Book selv dit møde eller konferenceophold
Få hjælp til booking af møder og konferencer
Booking af værelser eller ophold