Dansk
Meget er ændret siden vi begyndte at integrere ansvarlighed i vores forretningsstrategi. Det, der virkede rigtigt at prioritere for fem år siden, har ændret sig. Dette både fordi der er sket rigtigt meget på området, og fordi der er sket meget i verden. Det betyder også, at vi med jævne mellemrum reflekterer over, om vi skal ændre nogle af de målsætninger, som vi har arbejdet med. Som vi allerede har beskrevet i vores ESG-Impact rapport for 2023, har vi fx overvejelser omkring, hvor meget energi, vi skal lægge i at blive CO2e-neutrale i scope 1 og 2 - frem for at lægge alle kræfterne i en endnu mere dedikeret indsats i scope 3 og på den måde skabe større positiv impact.
Overvejelser som disse betyder også, at vores strategi på nogle områder ser anderledes ud i
dag end for fem år siden. Klimaforandringerne har ændret karakter, biodiversiteten er forringet markant, og nu er seks ud af de ni planetære grænser overskredet. Der er kommet ny EU-lovgivning, der stiller nye krav. Vi har blandt andet med ESG fået et tydeligt sprog for, hvad det vil sige at være en ansvarlig virksomhed.
Også den menneskelige vinkel betyder mere og mere for os. Jo mere vi arbejder med det her, og jo mere viden vi får, omkring hvordan det står til, jo mere får vi et oprigtigt ønske om, at vi gerne vil tage et medansvar og gøre en forskel. Men at det kun kan lade sig gøre med et endnu mere medmenneskeligt fokus.
Bæredygtighedsbegrebet har altså udviklet sig og er også blevet mere komplekst. Og en af de største overraskelser for os i Sinatur har været, at det ikke nødvendigvis er de oplagte ting, der batter mest. Derfor har det været givtigt for os at gennemgå forskellige processer som fx B Corp-certificeringen, hvor vi fik kastet et 360 graders lys på vores virksomhed og vores impact.
Det samme gjorde sig gældende, da vi i 2019 fik udarbejdet vores første GHGregnskab og fik vished om, hvordan tingenes tilstand reelt var.
Ingen virksomheder kan reelt blive bæredygtige, men vi kan være ansvarlige. Men kun, hvis vi tager andre i hånden. Det vil sige, at en tæt dialog og samarbejde med leverandører og gæster er altafgørende.
Vi skal forholde os målrettet til biodiversitet. Det talte vi slet ikke om i 2019.
Vi har droppet et af vores oprindelige mål om at være vand-neutrale. Vi gør allerede meget for at minimere vandspild, men vi tror ikke på, at en stræben efter at blive 100 procent vandneutrale er den bedste måde at bruge vores ressourcer på. Et fokus på vand handler nok meget mere om at sikre kvaliteten af vandet.
Vi har ændret strategi i forhold til at blive 100 procent affaldsfri, som var et af vores centrale mål tilbage i 2019. I stedet er vi nysgerrige på, hvordan vi bliver bedre til at undgå for meget emballage og på den måde nå i mål.
Vi har virkelig indset værdien af at have et godt og struktureret datagrundlag – ikke kun fordi det er nødvendigt for at kunne dokumentere vores indsatser, men også fordi det er vigtigt i forhold til at prioritere vores indsatser rigtigt.
På den baggrund har vi løbende justeret og lagt til i vores indsatser. Og det vil vi formentligt komme til at gøre mange gange fremover.
Book selv dit møde eller konferenceophold
Få hjælp til booking af møder og konferencer
Booking af værelser eller ophold